Beynəlxalq konvensiyalarda nəzərdə tutulmuş bütün imkanlardan istifadə edərək təcavüzə məruz qalmış bir millətin milli, siyasi, mədəni hüquqlarını tanımalı, beynəlxalq səviyyədə bu hüquqların bərpasına dəstək verməlidir.Dünyanın ən qədim xalqlarından biri olan Azərbaycan xalqının çox zəngin dövlətçilik tarixi vardır. Bu tarix, qəhrəmanlıq ənənələri ilə, şərəfli, mürəkkəb, bə’zən də ziddiyyətli və faciəli hadisələrlə zəngindir. Gülüstan (1813) və Türkmənçay (1828) müqavilələri ilə ərazisi 410 min kv.km-dən çox olan Vahid Azərbaycan zorla iki yerə parçalandı: 280 kv.km Qacar padşahlığının, 130 kv.km isə çar Rusiyasının ixtiyarına keçdi.
Beləliklə, eyni kökə, eyni dilə və inanca, vahid Vətənə malik olan bir millət ədalətsizcəsinə ikiyə bölündü və bu ayrılıq indi də davam edir. 1905-ci ildən başlayaraq son 100 ildə Güney Azərbaycanda gedən ictimai-siyasi proseslər zəminində Azərbaycan türkünün müstəqillik zirvəsinə qalxdığı və yenidən müstəmləkə qarmağına düşdüyü dövrü özündə əhatə edir.
Beləliklə, eyni kökə, eyni dilə və inanca, vahid Vətənə malik olan bir millət ədalətsizcəsinə ikiyə bölündü və bu ayrılıq indi də davam edir. 1905-ci ildən başlayaraq son 100 ildə Güney Azərbaycanda gedən ictimai-siyasi proseslər zəminində Azərbaycan türkünün müstəqillik zirvəsinə qalxdığı və yenidən müstəmləkə qarmağına düşdüyü dövrü özündə əhatə edir.
Güney Azərbaycan türkləri demokratik prinsiplər əsasında ilk Demokratik Milli Hökumətlərini Şeyx Məhəmməd Xiyabaninin başçılığı altında 1920-ci il iyunun 22-də qurmuşlar. Milli hökumətin fəaliyyət göstərdiyi qısa müddət ərzində Güney Azərbaycanda bir çox islahatlar aparılmış, məktəblərdə təhsil Azərbaycan türkcəsində keçilmış,"Məhəmmədiyyə" və "Hikmət" adlı iki qadın məktəbi açılmış, Azərbaycanda bütün idarə işləri, nəşriyyat, mitinqlər və çıxışların türk dilində aparılmasına sərəncam verilmış, ilk Milli Qvardiya yaradılmışdır. Lakin, bu hökumət Qacar şahlığı tərəfindən devrildi. 1925-ci ildə isə İngiltərənin dəstəyi ilə qacarlar hakimiyyətini ələ keçirən Rza xan ayrı-ayrı millətlərin yaşadıqları ərazilər hesabına yaradılan iran adlı ölkədə «Vahid dil», «vahid milli kimlik» siyasətini yürüdərək «vahid iran milləti» şüarını ortaya atdı , fars dilini rəsmi dil elan edərək, qeyri-fars millətlətin ölkədə mövcudluğunu danmağa başladı. Nəticədə fars şovinizmi dövlət siyasətinin tərkib hissəsinə çevrildi, qeyri-fars etnosların yaşadığı regionlar heç bir elmi, iqtisadi və mədəni təmələ söykənməyən inzibati ərazilərə – ostanlara (əyalətlərə) və şəhristanlara (vilayətə) bölündü. İqtisadi, mədəni, elmi potensialı və coğrafi mövqeyinə görə aparıcı rola malik olan Güney Azərbaycan şovinist siyasət aparan Rza xan və onun oğlu Məhəmmədrzanin 50 il sürən hakimiyyəti illərində parçalanmaya, siyasi iqtisadi, mədəni tənəzzülə məruz qalıb. Tarixən türklərin yaşadığı Həmədan, Zəncan, Qəzvin, Sultanabad, Savə və s. ərazilər Azərbaycandan qoparılıb başqa əyalətlərə birləşdirildi. Qeyri-farsların adını yaşadıqları tarixi ərazilərdən götürmək və onların milli mənsubiyyətlərini itirmək məqsədi ilə ostanlar qədim tarixi adı ilə yox, nömrələrlə göstərildi. Azərbaycan adı, tarix, coğrafiya kitablarından, xəritələrdən və rəsmi dövlət sənədlərindən silindi. Diktator şah rejiminin strateji hədəflərinin qarşısında duran Güney Azərbaycan türkləri 1945 - 1946 – cı illərdə S.C.Pişəvərinin başçılığı altında ikinci dəfə Azərbaycan Milli hökumətini qurmağa nail oldular. 1 il fəaliyyət ğöstərən Azərbaycan Milli Hökuməti azərbaycanlıların öz ana dilində danışmaları, yazıb-oxumaları üçün şərait yaratdı, savadsızlığın kökünü kəsmək üçün qəti addımlar atdı, məktəblərdə ana dilində dərslərin keçirilməsini təmin etdi, qadınların hüquqları kişilərlə bərabərləşdirildi, torpaq islahatı həyata keçirdi, qədim tarixi adlar bərpa olunmağa başladı. 1946-cı il yanvarın 28 - də Güney Azərbaycan Milli Hökumətinin banisi S. C. Pişəvəri BMT tərəfindən Azərbaycan Milli Hökumətinin tanınması məqsədilə millətlərin müqəddəratını təyinetmə prinsipinə əsaslanaraq BMT Baş Assambleyasına müraciət etdi. Tehran mərkəzi hökumətinin qalmasında maraqlı olan bir neçə güclü dövlətlər BMT-də bu məsələnin Güney Azərbaycan Milli Hökumətinin xeyrinə həll olunmasının qarşısını alaraq Sovetlər birliyinin yardımı ilə Güney Azərbaycanı şah rejimindən asılı saxlamaq istiqamətində iş apardılar. Nəticədə isə Pəhləvi rejimi Azərbaycan Milli Hökumətini devirməyə nail oldu. Milli münasibətlərdəki ziddiyyətlər, ölkənin ərazi bölgüsündəki şovinizmə əsaslanan prinsiplər, ayrıseçkilik siyasəti, çoxsaylı sosial-iqtisadi, mədəni və s. problemlərin həll olunmaması Pəhləvi rejiminin həmişəlik çökməsi ilə nəticələndi. Rejimin çökməsində əsas rol oynayan Azərbaycan türkləri qurulacaq islami quruluşdan öz milli və mənəvi hüquqlarının bərpasını gözləsələr də, 1979 – cu ildə hakimiyyətə gəlmiş Xomeyni Əsas Qanunda milli etniklərə verilən təbii hüquqların yerinə yetirilməsi əvəzinə, islamçılıq və irançılıq adı altında Pəhləvi rejiminin siyasətini davam etdirdi. Əvvəlki illərdə oldüğü kimi indi də Güney Azərbaycanın inzibati ərazi bölgüsünün dəyişdirilməsi, azərbaycan türklərinin assimilyasiya edilməsi , siyasi – ictimai təşkilat və partiyaların fəaliyyətinə qoyulan məhdudiyyətlər, söz və mətbuat azadlığına senzuranın tətbiqi dünya təcrübəsində analoqu olmayan mənfur üsullarla həyata keçirilir.
Neqativ assimiliyasiya siyasətinə qarşı çıxan və tətbiq olunan bütün maneələrə baxmayaraq son 15 il ərzində milli kimlik üğrunda mubarizəsini bir millət olaraq kütləviləşdirən 35 milyon Güney Azərbaycan türkü bəşəriyyətin tərəqqisinə xidmət edəcək demokratik dövlətdə yaşamaq arzusunu sivil mubarizə yolu ilə əldə etməyə çalışır. Müasir XXI əsrdə fars şovinist iran rejimi bu haqlı mübarizəni hələ də silah gücü ilə yatirmaq istəyir. 22 may 2006-cı il tarixdə milli tələblər uğrunda başlanan kütləvi etirazlarda tətbiq olunan zorakılıqlar bu faktı bir daha sübut edir. Dünya dövlətləri
orada baş verən hadisələrə diqqətlə yanaşmalı, beynəlxalq konvensiyalarda nəzərdə tutulmuş bütün imkanlardan istifadə edərək təcavüzə məruz qalmış bir millətin milli, siyasi, mədəni hüquqlarını tanımalı, beynəlxalq səviyyədə bu hüquqların bərpasına dəstək verməlidir.
Politoloq Sadiq İsabəyli
12.12.2006
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder